Informace o dávkách
Humanitární dávka (HuD)
Humanitární dávka je dávka pro cizince s udělenou dočasnou ochranou, kteří se zdržují na území ČR a kteří nemají na úhradu základních životních potřeb a bydlení. Pokud je jim strava, hygienické potřeby a ubytování poskytováno bezplatně, není na dávku nárok.
Pro stanovení nároku a výše dávky jsou rozhodující:
- příjmy a majetek (zůstatek na bankovních účtech) společně posuzovaných osob
- typ ubytování a započitatelné náklady na bydlení
- složení okruhu společně posuzovaných osob
O humanitární pomoc můžete žádat pouze prostřednictvím online žádosti (kromě první žádosti, kterou lze podat osobně).
Před první výplatou humanitární pomoci je vhodné založit si bankovní účet v České republice, jedině tak jej můžete získat – na bankovní účet. Podpora se převádí na platební účet banky (kromě podpory za kalendářní měsíc, ve kterém byla udělena dočasná ochrana, kterou lze vyplatit v hotovosti). Humanitární pomoc se nevyplácí, pokud jste mimo ČR delší dobu.
Výpočet humanitární dávky:
- Rozlišujeme zranitelné a nezranitelné osoby.
- Mimořádná okamžitá pomoc (MOP), příjmy od AMIF, UNICEF, fundací a nadací se nebudou započítávat do příjmu. Studijní stipendia se nepovažují za příjem pro účely výpočtu HUD
- Příspěvek z fondu prevence zdravotních pojišťoven (např. na očkování, dentální hygienu, preventivní vyšetření, zdravotní pomůcky, atd.) se podle vyjádření MPSV nezapočítává jako příjem pro výpočet humanitární dávky. Příspěvek z fondu prevence totiž není příjem, ale úhrada prokazatelně vynaložených nákladů. Proto není předmětem majetkového testu.
Zařazení mezi zranitelné osoby
Osobu jako zranitelnou určuje MPSV na základě údajů, které daná osoba uvede v žádosti o přiznání humanitární dávky. Je třeba požádat, aby osoba byla zaevidovaná jako zranitelná.
Patřím mezi zranitelné osoby, pokud jsem:
- Dítě do 18 let
- Student 19-26 let
- Osoba pečující o dítě do 6 let věku
- Těhotná žena
- Osoba starší 65 let
- Osoba pečující o osobu se zdravotním postižením
- Osoba se zdravotním postižením
Změny podle zákona Lex Ukrajina
Změna ve výši započitatelných nákladů na bydlení od 1.8.2024:
Nová výše započitatelných nákladů bude stanovena bez ohledu na to, zda se jedná o bydlení v bytech zařazených v evidenci bytů a smluv či nikoliv. Stále však zůstává rozdělení, zda se jedná či nejedná o zranitelné osoby, a zachovává se také počet uznatelných osob v okruhu společně posuzovaných osob, kdy jsou přednostně posuzovány zranitelné osoby. Maximální počet osob je stále 5.
Výše započitatelných nákladů na bydlení 6000 Kč u zranitelné osoby, 4000 Kč u ostatních osob.
Změna výše HuD podle Lex Ukrajina VII:
1.od 11. 2.2025 do 30.6.2025 zranitelným osobám, které jsou osoby se zdravotním postižením (držitel průkazu z Ukrajiny, nebo osoba, která již byla uznána Institutem pro posuzování zdravotního stavu), se základní výše HUD zvyšuje o pevnou částku ve výši: 6.600,-Kč pro děti a 4.400,- Kč pro dospělé.
- pravidlo platí již pro HUD vyplácené od února 2025
- výše započitatelných nákladů na bydlení se nemění, zůstávají ve výši 6.000 Kč pro zranitelnou osobu a 4.000 Kč pro nezranitelnou

2. od. 1. 7. 2025 – nový systém posuzování soběstačnosti a odstupňovaná výše HUD: Osoby se zdrav. postižením se budou muset nechat znovu posoudit, Institutem posuzování zdravotního stavu budou rozřazeni do 5 stupňů podle míry omezení soběstačnosti a zjištěný stupeň soběstačnosti (a věk děti/dospělí) bude určující pro výši HUD
- odkaz na znění zákona od 1.7.2025
- všechny osoby se zdravotním postižením si budou muset požádat o nový posudek, půjde o posouzení míry omezení soběstačnosti, které osoby se zdravotním postižením rozřadí do pěti stupňů
- o posudek budou žádat Institut posuzování zdravotního stavu, posudek soběstačnosti bude nahrán do aplikace pro HUD,
- žádost o posouzení zdravotního stavu se bude podávat pouze elektronicky, přes ePortál ČSSZ
- pracovníci a pracovnice call centra ČSSZ budou proškoleni, aby dokázali zodpovídat dotazy i k tomuto tématu
Při přechodu na nový systém se osoby s dočasnou ochranou mohou nacházet ve třech situacích:
1) nově příchozí osoby, které požádají o DO po 1.7.2025, nebo budou chtít nově žádat HuD jako osoby se ZP
- požádají IPZS o posouzení rovnou podle nového systému,
- dokud nebudou mít nový posudek z IPZS, do výpočtu výše HUD bude vstupovat její základní částka,
- IPZS bude mít u těchto nových žadatelů na posouzení 30 pracovních dnů.
2) osoby, které požádaly o posouzení zdravotního stavu podle aktuálních pravidel, ale posudek jim do 30.6.2025 nebyl vydán
- daná osoba automaticky dostane posudek dle nového systému a nemusí znovu žádat o posouzení,
- Do 15. 7. 2025 by měli posuzující pracovníci kontaktovat žadatele o posudek a domluvit s nimi termín návštěvy. Posudky by měly být vydány do 12. 8. 2025.
3) osoby, které už HuD pobíraly jako OZP před 1.7.2025, a podle aktuálních pravidel měly dávku zvýšenou o paušální částku
- pokud chtějí mít nadále zvýšenou HuD, musí požádat o přeposouzení, a to mezi 1.7.2025 a 1.10.2025
- IPZS má na vyhotovení posudku 12 měsíců, nejzazší datum nového posudku je 1.7.2026.
- kdo zažádá o přeposouzení do 1.10.2025, bude mít až do vydání nového posudku HuD v té výši, v jaké ji měl do 30.6.2025
- kdo nestihne zažádat o přeposouzení do 1.10.2025, HuD mu klesne na základní úroveň (jakoby nebyl OZP). Následně bude moci požádat o posouzení na IPZS, ale dokud nebude mít výsledné posouzení, pro potřeby HuD nebude považován za osobu se ZP.
Průběh posuzování:
- Po podání žádosti IPZS žádost zpracuje a zkontroluje, zda jsou vyplněné všechny povinné údaje a zda jsou doložené všechny povinné přílohy; případně vyzve žadatele k doložení chybějícího; dle metodiky MPSV se doporučuje stanovit lhůtu na doložení 8 kalendářních dnů (minimálně 5 kalendářních dnů) a je třeba dokumenty doložit elektronicky
- Mezi povinné náležitosti se především řadí kontakt na ošetřujícího lékaře v ČR a lékařská zpráva/zprávy od poskytovatele zdravotních služeb v ČR. K žádosti mohou být předloženy i další podpůrné podklady (např. lékařské zprávy z Ukrajiny) k posouzení omezení soběstačnosti, a to v českém jazyce či do českého jazyka přeložené. Nenahrazují však zprávu od českého lékaře.
- Kdo po výzvě nedoloží lékařskou zprávu, bude mu žádost automaticky zamítnuta. Jakmile klient zprávu od lékaře získá, může si opět zažádat o posouzení, počet „žádostí“ není omezen.
Posouzení proběhne ve dvou krocích:
1.Probíhá kontrola dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu (DNZS) – DNZS je takový stav, který trvá (nebo je předpoklad, že bude trvat) alespoň jeden rok
- kontrola DNZS probíhá na základě studia lékařských zpráv a konzultace s lékařem, v tomto stádiu žádosti neprobíhá konzultace s klientem. Pro klienty je tedy zásadní informace, že je třeba dodat vypovídající lékařské zprávy.
- pokud je z předložené dokumentace jednoznačné, že se nejedná o dlouhodobě nepříznivý zdravotní stav, nepřistoupí se ke druhému kroku, tedy k posouzení soběstačnosti
2. Pokud je splněna podmínka DNZS, proběhne posouzení soběstačnosti: bude domluvena návštěva u klienta v jeho místě bydliště. Posuzování provede odborný nelékařský zdravotnický pracovník, ONZP. Je nutná součinnost klienta, pokud klient odmítne vpustit posuzující osobu do bytu, žádost bude zamítnuta.
- IPZS nedisponuje tlumočníky, klientům bude při domlouvání termínu předána informace (v češtině), že si má klient zajistit tlumočníka, tzn. lze očekávat, že se klienti budou obracet na NNO, zřejmě budou moci využít i tlumočení po telefonu
- je možné, aby návštěvě byla přítomna i osoba, která o klienta (žadatele) pečuje
- součástí posouzení budou praktické otázky na samostatné zvládání každodenních úkonů.
Posuzující pracovník na místě klienta neseznamuje s výsledkem posouzení, pouze ho informuje, že posudek mu bude odeslán na e-portál a zároveň bude posudek automaticky zaslán ÚP pro účely HuD. IPZS určí dobu platnosti posudku.
Výše humanitární dávky pro OZP bude podle výpočtů (bez započitatelných nákladů na bydlení):

Mimořádná okamžitá pomoc (MOP)
Mimořádná okamžitá pomoc (MOP) slouží k překlenutí náhlé situace, kdy osobě s ohledem na příjmové a majetkové poměry bezprostředně hrozí ztráta ubytování. Není tedy určena k úhradě opakujících se předvídatelných nákladů, proto je nutné vyvíjet aktivní kroky k nalezení ubytování, které budou osoby schopny s případným využitím Humanitární dávky zaplatit.
V případě potřeby pomoci při hledání vlastního ubytování, můžete kontaktovat pomáhající organizace a instituce. V případě dotazů se obracejte na tyto kontaktní linky.
V jakých situacích lze o MOP žádat?
- MOP „jednorázový výdaj” – Například kauce při přechodu do jiného vhodného bydlení, úhrada lékařské prohlídky při nástupu do zaměstnání, jízdenka do KACPU v Ostravě pro přidělení bezplatného ubytování, jízdenka pro dobrovolný návrat na Ukrajinu, nezbytné náklady na dopravu zesnulého apod. Maximální výše pomoci není stanovena – lze jí poskytnout až do výše požadovaného výdaje.
- MOP z důvodu hrozby vážné újmy na zdraví. Je určena pro jednotlivce, kteří mají nižší příjmy, než je částka existenčního minima (3 130 Kč). Uplatnění HuD má vždy přednost. Tuto dávku je možné poskytnout např. cizinci, který ještě neobdržel žádný pobytový status.
- MOP z důvodu jiné události, kterou nebylo možné předvídat ani jí předejít, v jejímž důsledku je člověk ohrožen ztrátou bydlení nebo neschopností si zajistit základní životní potřeby. Lze využit třeba na zvýšené zálohy na energie, úhradu prvního nájmu při přechodu z nouzového ubytování do jiného vhodného bydlení. Maximální částka v součtu je čtyřicetinásobek životního minima (194 400 Kč) za 12 měsíců po sobě jdoucích.
Důležitá poznámka: Přestože tato forma MOP může být poskytnuta vícekrát než pouze jednou ve vztahu k jedné události, nelze ji vnímat jako pravidelnou opakující se dávku. Nejedná se o podporu, která má nahrazovat dávky na bydlení, resp. není svou povahou určena pro pravidelné krytí vysokých nákladů na bydlení. Osoba s dočasnou ochranou, pro kterou není podpora prostřednictvím HuD dostačující, popř. jí na HuD nárok nevznikne, musí podniknout aktivní kroky k nalezení dostupnějšího a levnějšího bydlení, které bude schopna hradit. Pomoci mohou sociální pracovníci Úřadu práce ČR, sociální pracovníci obcí a také neziskové organizace. Po určitou dobu tedy není v ojedinělých a odůvodněných případech vyloučeno poskytnutí této MOP.
Nárok na MOP k úhradě jistoty může vzniknout zejména v těchto případech:
- Z nestandardní formy bydlení či jiné podoby absence bydlení (např. lidí z ulice) dle typologie ETHOS6 do standardní formy bydlení.
- Udržení standardní formy bydlení (jedná se např. o osoby, které přiměřenou formu bydlení již využívají, ale z různých důvodů, např. prodej bytu, ukončení nájmu, podnájmu, stěhování za prací, jsou nuceny se přestěhovat a předchozí pronajímatel kauci nepožadoval).
- Ve zvláště odůvodněných specifických případech, kdy, byť se nejedná o přechod do standardní formy bydlení, i přes tuto skutečnost bude přechod do tohoto bydlení představovat zlepšení nepříznivé situace osoby nebo rodiny. MOP je tedy možné v takových situacích přiznat i do jiného než obytného prostoru.
- V případech, kdy dochází např. k domácímu násilí a oběť tohoto násilí potřebuje ubytování jinde, kde je požadována jistota.
V odůvodněných případech lze k MOP k úhradě nezbytného jednorázového výdaje k zaplacení jistoty také přihlédnout k provizi realitní kanceláře, která je určena pro zprostředkování realitního obchodu.
Co je potřeba doložit?
- Žadatel doloží nájemní (podnájemní) smlouvu, popř. smlouvu o smlouvě budoucí, ze které bude vyplývat jeho povinnost jistotu uhradit.
- V případě, že uvedenými doklady žadatel nebude ke dni podání žádosti disponovat pro vyhodnocení nároku na předmětnou MOP, postačí doložení formuláře Prohlášení pronajímatele.
Pokud si chcete podat žádost o MOP, budete potřebovat tyto dokumenty:
- Žádost o mimořádnou okamžitou pomoc
- Prohlášení o celkových sociálních a majetkových poměrech od všech společně posuzovaných osob
- Doklad o výši měsíčních příjmů všech společně posuzovaných osob za období měsíce podání žádosti a tří předcházejících měsíců
- Doklady totožnosti
- Doklady, prokazující zranitelnost osob
- Výpisy z účtů všech společně posuzovaných osob za období měsíce podání žádosti a tří předcházejících měsíců
- Nájemní smlouvu/smlouvu o ubytování, pokud jí osoba má s ubytovatelem již sepsanou
Důležitá poznámka: V žádosti o mimořádnou okamžitou pomoc je potřeba jako příjem také uvést humanitární dávku. Naopak mimořádná okamžitá pomoc se za příjem nepovažuje a v žádosti o humanitární dávku se tak neuvádí.
Pro případné dotazy (v ukrajinštině): 950 180 100 nebo na e-mailu ua@uradprace.cz.
VZOR vyplněného formuláře – MOP
VZOR formuláře v ukrajinštině – MOP